fredag 2 november 2012

Varför mäter jag ketoner?

Jo, av två skäl:

1.
Det hjälper mig att gå ner i vikt. Jag har gått på LCHF ett tag ( ca 6 mån) men inte minskat nämnvärt i vikt trots intensiv träning och vad jag trodde var "strikt LCHF". Då jag verkligen ville komma vidare med min viktminskning och absolut inte ville återvända till viktväktarna (som jag hade kört såååå många gånger) provar jag nu ketonmätning. Tanken är att få en bättre förståelse för hur min kropp fungerar och på så sätt få fart på viktminskningen.

2.
För att testa ifall det hjälper mig orka mer på träningen. Då jag har haft svårt att förena löpning och LCHF vill jag testa ifall det hjälper att ligga i den optiala ketoszonen.

Jag mäter därför mina blodketoner varje morgon. För att ligga i den optimala zonen strävar jag efter att ligga mellan 1,5-3 mmol/l.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar