lördag 3 november 2012

Halloweenlunch alá LCHF


Idag firar vi Halloween här hemma. Jag vet att många tycker lite olika i detta och att man "förstör" andemeningen med allahelgonahelgen men så gör vi i alla fall. Jag tar alla tillfälle jag kan till att göra höstmörkret lite mer spännande för mina barn. Det är fortvarande långt kvar till julen.

Lunchen blev därför Halloweeninspirerad och bestod av pumpasoppa och LCHF-frallor.
 

Recept på pumpasoppa

 
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 500 g skalad, urkärnad pumpa
  • 2 msk smör eller margarin
  • 5 dl grönsaksbuljong
  • 2 dl vispgrädde
  • salt och peppar
  • 1/2 citron

  •  
    Hacka lök och vitlök och fräs tillsammans med pumpakötet. Häll på buljong och låt det koka i 15-20 min. Kör ihop allt med mixerstav därefter och tillsätt grädde, citronsaft och salt och peppar. Klart!
     
     
    Frallor till soppan gjorde jag enligt ett favoritrecept från Åse på www.56kilo.se och bytte bara ut vallmofrö mot pumpafrön för att få mer Halloween känsla :-)

    Receptet hittar ni här:
     

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar